پشتیبانی از افراد کم توان سوالات متداول RSS تماس با ما نقشه سایت نسخه انگلیسی EN FA
تلاش همه تلاش همه شعار سال
 امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۱۰
براه افتادن مجدد نظارتهای عالیه HSE توانیر با هدف همگرایی شرکتهای برق

سرپرست دفتر بهداشت، ایمنی و محیط زیست توانیر گفت: دفتر HSE شرکت توانیر با هدف همگرا کردن شرکتهای توزیع و برق منطقه ای در فرآیندهای مرتبط با HSE و تبادل دانش و تجربیات آنها، نظارت عالیه خود بر شرکتها را پس از وقفه ای سه ساله مجددا آغاز کرده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی، زهرا دلیانی افزود: آخرین دوره از نظارت عالیه HSE شرکت توانیر مربوط به سال ۱۳۹۷ بود که در سطح وسیعی انجام گرفت، دلیل به تاخیر افتادن سه ساله این موضوع، شیوع کرونا و محدودیتهای ارتباطی ناشی از آن بوده، از زمان حضور بنده به عنوان سرپرست دفتر HSE و تاکید مهندس الله داد، معاون هماهنگی توزیع توانیر بر این موضوع، تصمیم بر انجام دوباره نظارت عالیه HSE در سطح شرکتهای گرفته شده است.

وی بیان کرد: متاسفانه زمانی که نظارت HSE بر شرکتهای توزیع و شرکتهای برق منطقه ای کم می شود، حساسیت نیروهای عملیاتی بر رعایت ایمنی در انجام کار کاهش می یابد لذا نظارت عالیه HSE اهمیت این موضوع را مجددا به نیروهای عملیاتی گوشزد می کند تا حساسیت آنان نسبت به این موضوع افزایش یابد.

سرپرست دفتر بهداشت، ایمنی و محیط زیست توانیر گفت: مبحث مهمی که در نظارتهای عالیه HSE دنبال می شود، درس آموزی است تا بتوان اگر تجربه تلخی در این زمینه است با دوستان به اشتراک گذاشت، در این راستا برای نظارت عالیه امسال دستورالعملی از سوی توانیر تدوین شده است تا با توجه به حساسیت موضوع در شرکتهای توزیع، گستردگی آنها و حوادثی که رخ می دهد، نظارت با قید فوریت در شرکتهای توزیع و برق منطقه ای انجام گیرد.

دلیانی با اشاره به وجود ۱۶ شرکت برق منطقه ای و ۳۹ شرکت توزیع برق در کشور اظهار داشت: نظارت عالیه HSE در شرکتهای توزیع برق از ۱۵ آبانماه و در شرکتهای برق منطقه ای از ۲۳ آبانماه گذشته آغاز شده است و گروه های دو یا سه نفره از بخش HSE  و بخش بهره برداری شرکت توانیر به شرکتهای برق منطقه ای و توزیع برق در استانهای مختلف می روند، تلاش شده است که موضوع نظارتها در مدت یک ماه و نیم خاتمه یابد.

وی استقبال شرکتهای توزیع برق و برق منطقه ای را از نظارت عالیه HES مطلوب ارزیابی و بیان کرد: به اذعان برخی از کارکنان شرکتها، کارها یکنواخت شده بود و این موضوع حساسیت HSE را کاهش می داد لذا نظارت عالیه و حضور ناظر خارجی باعث می شود که روی نقاط مهم و گلوگاه ها تمرکز بیشتری شود و مواردی که از نظارتها استخراج می گردد به عنوان نکات مهم در این گزارشها به شرکت نظارت شونده منعکس شود.

دلیانی اضافه کرد: تا ۱۵ آذرماه که دور کامل نظارتهای HSE، ارزیابی و ممیزی ها بر شرکتهای توزیع و شرکتهای برق منطقه ای به پایان می رسد، می توان جمع بندی نهایی در این زمینه داشت تا نتیجه خوبی حاصل شود.

کمبودی در تجهیزات ایمنی وجود ندارد

سرپرست دفتر بهداشت، ایمنی و محیط زیست توانیر گفت: تحریم های ظالمانه باعث افزایش قیمت تجهیزات مورد نیاز همکاران عملیاتی حوزه برق شده است، عمده تجهیزات قابلیت ساخت در داخل کشور را دارند و فقط تجهیزات خط گرم که درصد عایقی بالایی دارند، تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته است.

دلیانی اظهار داشت: شرکتهای توزیع برق در کشور وارد مذاکره با شرکتهای دانش بنیان شده اند تا از این طریق بتوانند ساخت تجهیزات عایق را وارد مدار تولید کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به حساسیت موضوع تامین تجهیزات برای نیروهای عملیاتی، شرکتهای برق در تلاش هستند موضوع را به نحوی مدیریت کنند تا تهیه کامل تجهیزات ایمنی برای همکاران در اولویت قرار گیرد.

درگیریهای ذهنی، مهمترین عامل بروز حادثه برای نیروی عملیاتی

سرپرست دفتر بهداشت، ایمنی و محیط زیست توانیر گفت: در بروز حوادث برای همکاران عملیاتی برق، عوامل مختلفی موثر است، اما مهمترین عامل، دقت پایین ناشی از درگیرهای ذهنی فرد، شناخته می شود.

دلیانی اظهار داشت: بعد از بروز هر حادثه ای در یکی از شرکتهای توزیع برق، آن حادثه آسیب شناسی شده و زوایای مختلف آن در کارگروه های کمیته حفاظت فنی مورد بررسی قرار می گیرد و برای آن راهکارهایی در نظر گرفته می شود، در این راستا شرکتهای توزیع برق برای مدیریت حوادث خود، درس آموزی دارند و این موضوع را در قالب نشستهای TBM مطرح و دنبال می کنند.

وی اضافه کرد: برای اینکه یک تجربه از حادثه در یک شرکت برق به سایر شرکتها در کشور انتقال یابد، بحث درس آموزی کلان این مهم نیز در نظر گرفته شده است.

لزوم توجه بیشتر به فرهنگ سازی در حوزه ایمنی برق

سرپرست دفتر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت توانیر با اظهار خرسندی نسبت به اینکه شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی طی دو سال گذشته هیچ حادثه ای نداشته است، گفت: پارسال موارد برق گرفتگی در حوزه مردمی در کشور آمار بالایی داشته است که فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم در زمینه رعایت موارد ایمنی اهمیت زیادی پیدا می کند.

وی ادامه داد: در خصوص فرهنگ سازی عمومی برای جلوگیری از حوادث ناشی از برق اندکی غفلت شده و نیاز به فعالیت بیشتری در این زمینه است لذا از زمان حضور مهندس الله داد به عنوان معاون هماهنگی توزیع توانیر، این موضوع مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

دلیانی افزود: موضوع HSE در همه فرآیندهای حوزه توزیع نیروی برق نقش مهمی دارد، با توجه به اینکه موضوع مهمی است، توانیر در حوزه درس آموزی، تعامل با مردم، آموزش و بروزآوری آموزشها تاکید ویژه ای دارد، زیرا آموزشها به مرور فراموش می شوند و موضوع بروزآوری آنها بسیار مهم است.

وی بیان کرد: موضوع بازآموزی به عنوان یک راهبرد مهم از سوی توانیر پیگیری می شود و برنامه های مختلفی برای حوزه درس آموزی و ترویج رعایت نکات ایمنی در استفاده از برق به عنوان کالایی که در اختیار مردم گذاشته می شود، پیش بینی شده است لذا در روابط عمومی شرکتهای توزیع برق در سراسر کشور فضایی فراهم خواهد شد تا با ساخت کلیپ ها، توزیع بروشورها، برگزاری همایش ها و تدوین برنامه ها بتوان اطلاع رسانی در این زمینه را گسترش داد.

اشتراک گذاری
image
image
image
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ | تاریخ بروز رسانی: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ | نویسنده: دفتر روابط عمومی 

امتیاز پست
میانگین امتیاز پست: امتیاز
نظرات

ارسال نظر

6 − 3 =

آمار وبگاه

ارتباط با ما

نشانی :مشهد،بولواروکیل آباد،فرهنگ 28و30 کدپستی: ۹۱۸۸۹۸۶۶۸۵ تلفن: ۳۸۱۸۹۰۰۰ ۰۵۱ دورنگار: ۰۵۱۳۸۱۸۹۸۰۰ رایانامه: info@kedc.ir کد اقتصادی: 411191879819 شناسه ملی: 10101335539 پیام رسان بله: بله

نظر سنجی

به نظر شما خدمات الکترونيکي وبگاه شرکت توزيع نيروي برق استان در چه سطحی قرار دارد؟
image