پشتیبانی از افراد کم توان سوالات متداول RSS تماس با ما نقشه سایت نسخه انگلیسی EN FA
تلاش همه تلاش همه شعار سال
 امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵
نصب کنتورهای هوشمند باعث ۵ هزار مگاوات مدیریت بار در شبکه برق شد

مدیر کل دفتر هوشمندسازی و فناوریهای نوین توانیر گفت: امسال بیش از پنج هزار مگاوات مدیریت بار از طریق نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکین بزرگ در سراسر کشور انجام گرفت در غیر این صورت به همین میزان شاهد خاموشی برای مشترکین خانگی می بودیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی، هادی مدقق در حاشیه نشست بررسی طرح هوشمندسازی و ساماندهی انشعابات برق سیدآباد در مدیریت برق چناران افزود: با توجه به ناترازی که در بخش تولید و مصرف برق بوجود آمده بود، نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکین بزرگ مزبور باعث مدیریت مصرف برق و کنترل ۱۰ درصدی بار در شبکه شد.

وی بیان کرد: اولویت برای نصب کنتورهای هوشمند با مشترکین بزرگ، دیماندی، صنعتی، چاه های کشاورزی، ادارات و مراکز تجاری بزرگ بوده که برای کل کشور به اجرا درآمده است و ۷۵۰ هزار مشترک در بخشهای مزبور مجهز به کنتور هوشمند شدند.

مدقق ادامه داد: نصب کنتورهای هوشمند باعث رویت پذیری شبکه مصرف و برخورداری از پروفایل بار لحظه ای مشترکین می شود، در مراکز کنترلی که در ۳۹ شرکت توزیع نیروی برق سراسر کشور وجود دارد، میزان مصرف برق مشترکین بزرگ دارای کنتور هوشمند قابل رصد بوده و می توان در زمان اوج بار طی توافقی که با آنها بویژه مشترکین چاه های کشاورزی شده است، آنها را از مدار خارج کرد. 

مدیر کل هوشمندسازی و فناوریهای نوین توانیر گفت: درست است که امسال خاموشی در بخش مشترکین خانگی نداشتیم اما فشار بیشتری بر مشترکین صنعتی و کشاورزی وارد شد، در کنار آن نیز ادارات مدیریت بار مطلوبی داشتند به طوری که نسبت به سال قبل ۴۰ تا ۵۰ درصد مدیریت بیشتری در بار شبکه ادارات طی سال جاری انجام گرفت.

مدقق اظهار داشت: درباره اینکه باید نصب کنتورهای هوشمند ادامه پیدا کند یا به همین قدر بسنده شود، هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده و نصب کنتورهای هوشمند برای همه ۳۹ میلیون مشترک مورد اختلاف است اما اجرای طرح مزبور در شهری مانند سیدآباد نشان داد که نصب کنتورهای هوشمند برای یک سری مناطق ضروری بوده و توجیه پذیر است. 

وی بیان کرد: سیدآباد منطقه آلوده ای از نظر وجود استفاده غیرمجاز از برق بوده و صدمه های زیادی به تاسیسات برق در این شهر وارد شده که خاموشی های گسترده ای را به لحاظ استفاده غیرمجاز از برق به دنبال داشه است لذا رویت پذیر کردن شبکه در این منطقه می تواند به کاهش تلفات برق کمک کرده و سیدآباد را به یک منطقه نمونه در تولید برق تبدیل کند. 

مدیر کل دفتر هوشمندسازی و فناوریهای نوین توانیر گفت: طرح هوشمندسازی در سیدآباد نشان داد که این مهم باید برای مشترکین خانگی و تجاری نیز در برخی مناطق اجرا شود و شرکت برق هر منطقه ای می تواند متناسب با شرایط خود برای اجرای طرح مزبور برنامه ریزی و اولویت بندی کند اما باید کار بیشتری روی بخش اقتصادی آن انجام شود.

مدقق بیان کرد: نصب کنتور هوشمند برای یکهزار و ۸۰۰ مشترک سیدآباد حدود ۱۵ میلیارد تومان هزینه داشته است و این عدد را نمی توان برای هر منطقه ای هزینه کرد لذا باید اقدامات مهندسی و تجاری سازی کار هزینه نصب کنتورهای هوشمند را کاهش داد تا مناطق بیشتری زیر پوشش این طرح قرار گیرند. 

وی با بیان اینکه سالی یک میلیون مشترک جدید به مشترکین برق کشور افزوده می شود، افزود: از این پس کنتور هوشمند برای همه مشترکین جدید نصب می شود زیرا هزینه نصب این کنتور با کنتور دیجیتال یکی است که این مهم مرهون بومی سازی کنتور هوشمند و کاهش هزینه های تولید آن در کشور است.

مدیر کل دفتر هوشمندسازی و فناوریهای نوین توانیر گفت: اینکه برای مشترکین آمپری باقیمانده با چه اولویتی و با چه ترتیبی کنتور هوشمند نصب شود بستگی به نقدینگی در اختیار وزارت نیرو دارد که منابع مالی از محل صنعت برق یا خارج از آن به این طرح اختصاص یابد یا مدلهای جدیدی از سرمایه گذاری در این بخش در نظر گرفته شود. 

مدقق بیان کرد: نصب کنتور هوشمند الزام قانونی دارد به طوری که هم در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، هم در قانون اصلاح الگوی مصرف مصوب سال ۱۳۸۹ و هم قانون دائم حمایت از صنعت برق، وزارت نفت و وزارت نیرو را مکلف کرده است که کنتورهای آب و برق را هوشمند کنند.

وی اضافه کرد: هم اکنون زیرساختها برای نصب کنتورهای هوشمند فراهم شده و دانش کافی نیز در این باره وجود دارد و کل طرح به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری بومی سازی شده است لذا باز زمانی برای اجرای کامل طرح بسته به منابع نقدی وزارت نیرو دارد.

اشتراک گذاری
image
image
image
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | تاریخ بروز رسانی: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | نویسنده: دفتر روابط عمومی 

امتیاز پست
میانگین امتیاز پست: امتیاز
نظرات

ارسال نظر

چهار × سه =

آمار وبگاه

ارتباط با ما

نشانی :مشهد،بولواروکیل آباد،فرهنگ 28و30 کدپستی: ۹۱۸۸۹۸۶۶۸۵ تلفن: ۳۸۱۸۹۰۰۰ ۰۵۱ دورنگار: ۰۵۱۳۸۱۸۹۸۰۰ رایانامه: info@kedc.ir کد اقتصادی: 411191879819 شناسه ملی: 10101335539 پیام رسان بله: بله

نظر سنجی

به نظر شما خدمات الکترونيکي وبگاه شرکت توزيع نيروي برق استان در چه سطحی قرار دارد؟
image