پشتیبانی از افراد کم توان سوالات متداول RSS تماس با ما نقشه سایت نسخه انگلیسی EN FA
تلاش همه تلاش همه شعار سال
 امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵
دقت برداشت اطلاعات مکانی مشترکین برق در خراسان رضوی به ۹۴ درصد رسیده است

مدیر دفتر تحقیقات شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: با کمک ابزارهای تخصصی و نرم افزارهای GIS، دقت برداشت اطلاعاتی تمام مشترکین و تحلیل تخصصی و مکانی آن از ۸۰ درصد در گذشته به ۹۴ رسیده در وضعیت کنونی رسیده است.

به گزارش روابط عمومی، دکتر تقی وحیدی این مطلب را در تشریح سه مقاله پوستری ارایه شده توسط متخصصین شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی در بیست و هفتمین کنفرانس شبکه های توزیع نیروی برق کشور ذکر و بیان کرد: موضوعات سه مقاله مزبور شامل «استفاده از قابلیت‌های GIS به منظور کنترل برداشت مکانیزه مشترکین در شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی»، «تجزیه و تحلیل حساسیت جایابی بهینه اتوبوستر، با توجه به منحنی بار فیدر و نوع بار» و «مطالعه موردی جهت برآورد طول عمر باقی‌مانده ترانسفورماتورهای توزیع» می شود.

وی بیان کرد: نگارش مقاله اول به همت مهندسین “سعید رحمتی، محمد رضوی مقدم، احسان یوسفی فرد و شاهرخ کیخایی”، نگارش مقاله دوم توسط دکتر “سینا کوثری موحد” و نگارش مقاله سوم با مشارکت مهندس “وحید طهماسبی” و مهندس “محمد حسنی رودمعجنی” انجام گرفته است.

دکتر وحیدی تمرکز مقاله اول را بر ماهیت خدماتی بودن شرکت‌های توزیع برق و اهمیت دسترسی به اطلاعات مکانی مشترکین و نحوه اتصال آنها به شبکه دانست و گفت: برداشت موقعیت مکانی اطلاعات مشترکین در قالب سامانه‌های GIS از سالها قبل آغاز شده است به طوری که در روش مرسوم برداشت اطلاعات، پیمانکار با نقشه‌های کاغذی به محل مشترکین مراجعه کرده و شماره شناسایی درج شده بر روی درب منازل را برداشت می‌کند که روشی بسیار زمان‌بر، پر هزینه و معمولا با درصد خطای قابل توجه همراه است.

مدیر دفتر تحقیقات شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: در این شرکت تلاش شده است تا با بهره‌گیری از تجربیات سایر شرکت‌های توزیع و استفاده از فناوری‌ نوین Mobile GIS، سریع‌ترین و مناسب‌ترین روش ممکن پیاده‌سازی و اجرا شود لذا بر اساس ساز و کار ایجاد شده، اطلاعات در حین فرآیند قرائت و توسط مامورین کنتورخوان برداشت شده و در نتیجه، این اقدام از نظر هزینه و زمان اجرا، صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای برای شرکت به همراه داشته است.

وی ادامه داد: در مرحله اول، برداشت اطلاعات مکانی تمام مشترکین انجام و ثبت می شود، در مرحله دوم فرآیند، با بهره گیری از ابزارهای تخصصی و نرم‌افزارهای GIS، این داده‌ها مورد تحلیل تخصصی و مکانی قرار می گیرد که با اجرای این مرحله، دقت برداشت از ۸۰ درصد به ۹۴ درصد افزایش پیدا می کند.

دکتر وحیدی در تشریح مقاله دوم اظهار داشت: هدف نویسنده از نگارش این مقاله، تمرکز بر یافتن محل بهینه اتوبوستر در فیدرهای فشار متوسط (MV) و بررسی تاثیر انواع مدل‌های بار توان ثابت، جریان ثابت و امپدانس ثابت مصرف کنندگان و همچنین ضریب بار سالانه فیدرها بوده است.

وی بیان کرد: در ابتدا با انجام پخش بار در بار ماکزیمم فیدر مورد مطالعه و با توجه به ساختار، فیدر به چندین ناحیه تقسیم شده و سپس با انجام پخش بار در بار مینیمم و ماکزیمم و با حضور اتوبوستر در هر یک از زون‌های تعریف شده، زون‌های حاوی حداقل تعداد و ظرفیت اتوبوستر که قادر به حفظ تغییرات ولتاژ در محدوده مجاز باشند، به عنوان کاندیدای حضور اتوبوستر شناخته شده‌اند.

دکتر وحیدی افزود: ضمن این که روش پیشنهادی با هدف تعیین تأثیر فاکتورهای بار واقعی بر روی جایابی بهینه اتوبوستر بر روی شبکه آزمایشی ۳۳ باسه IEEE و یک فیدر واقعی با استفاده از نرم افزار DigSILENT پیاده‌سازی شده و بسته به انواع مدل‌های بار و ضرایب بار سالانه، محل بهینه اتوبوسترها بررسی شده و حساسیت آنها به این متغیرها ارزیابی شده است.

مدیر دفتر تحقیقات شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی به روش انجام شده در مقاله سوم برای برآورد عمر ترانسفورماتورهای توزیع اشاره و بیان کرد: طول عمر ترانسفورماتورهای توزیع با استفاده از ترموگرافی ۶۵ دستگاه ترانسفورماتور تعیین شده و به این منظور، دمای محیط، رطوبت محیط و ظرفیت بار ترانسفورماتورها همزمان با ترموگرافی محاسبه شده است.

وی اضافه کرد: ضمن این که برای آزمایش روش مزبور، نمونه روغن ۲۵ ترانسفورماتور جمع‌آوری و طول عمر آنها با انجام آزمایش روغن برآورد گردیده است.

وحیدی گفت: روش مزبور با استفاده از الگوریتم برآورد فاصله اطمینان، محدوده تغییرات دمای بدنه ترانسفورماتورها را برای یک بازه زمانی پنج ساله تعیین می‌کند که این محدوده برای ۴۰ ترانسفورماتور تعیین شده و برای ۲۵ ترانسفورماتور دیگر، طول عمر تخمینی به کمک الگوریتم پیشنهادی و مقایسه آن با یافته‌های حاصل از آزمایش روغن انجام شده که نتایج حاصله، دقت روش پیشنهادی را تأیید می‌کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که با انجام فعالیتهای علمی و تحقیقاتی، دانش حاصل از رفع چالشها مستند شده و با هدف مدیریت دانش بتوانیم وظیفه خدمات رسانی مطمئن و مستمر را به نحو مطلوب ایفا نماییم.

گفتنی است، بیست و هفتمین همایش بین المللی شبکه های توزیع برق کشور روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه امسال به میزبانی شرکت توزیع نیروی برق مشهد در محل دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

از بین ۵۰ مقاله ارسالی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی به بیست و هفتمین کنفرانس شبکه‌های توزیع برق، در مجموع ۱۷ مقاله در قالب سخنرانی، کارگاه، پوستر و چاپ پذیرفته شده و از میان ۱۷ مقاله یاد شده، سه فقره مقاله به صورت ارائه پوستری به نمایش درآمد.

اشتراک گذاری
image
image
image
تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | تاریخ بروز رسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | نویسنده: دفتر روابط عمومی 

امتیاز پست
میانگین امتیاز پست: امتیاز
نظرات

ارسال نظر

3 × 3 =

آمار وبگاه

ارتباط با ما

نشانی :مشهد،بولواروکیل آباد،فرهنگ 28و30 کدپستی: ۹۱۸۸۹۸۶۶۸۵ تلفن: ۳۸۱۸۹۰۰۰ ۰۵۱ دورنگار: ۰۵۱۳۸۱۸۹۸۰۰ رایانامه: info@kedc.ir کد اقتصادی: 411191879819 شناسه ملی: 10101335539 پیام رسان بله: بله

نظر سنجی

به نظر شما خدمات الکترونيکي وبگاه شرکت توزيع نيروي برق استان در چه سطحی قرار دارد؟
image